הסבר על כתף קפואה


 

אנטומיה של  אזור הכתף: מפרק הכתף מורכב מ 3 מפרקים: מפרק הGlenohumeral joint   המפרק מסוג מכתש ועלי מפרק זה הוא המפרק העיקרי של הכתף ומאפשר הרבה טווחי תנועה על חשבון יציבות.

מפרק ה Acrominoclavicular   נקודת מגע בין זיז של עצם השיכמה לעצם הבריח ומיוצב ע״י רצועות ומעטפת המפרק.
מפרק ה 
sternoclavicular בין עצם הבריח לעצם החזה

ומהשיכמה שצפה על החלק האחורי של כלוב הצלעות וחשוב שכלוב החזה יהווה משטח החלקה תקין ושהצלעות ינועו ולא יהיו תקועות וחשוב שהשיכמה לא תהיה דבוקה לכלוב החזה משום שזה יקשה להרים את היד וגם לא שתהיה חופשיה מידי משום שזה יגרום לשרירי מייצבי הכתף לעבוד קשה מידי ועשוי לגרום לפציעה של  over use.

הקפסולה המפרקית מורכבת מלברום שעוזר לייצב את החיבור של עצם הזרוע לשקע במעין וואקום ובפנים יש נוזל סינוביאלי. יש רצועות שהן מייצבות פאסיבית את המפרק ולשם הגבלת סופי טווחים.

 

מייצבים אקטיביים של מפרק הכתף הם שרירי מסובבי הכתף שכוללים: Supra spinatus, Infra  spinatus, Teres minor & subscapularis  על שרירים אלו להיות חזקים ומאוזנים משדום שהם שומרים על ההומורוס בתוך השקע המפרקי ועוזרים למנוע פריקה של הכתף.

שרירם חיצוניים של הכתף שעוזרים בטווחי תנועה הם :  Deltiod, Triceps, Biceps, Trapezius

 

חשוב שיהיה איזון בין שירי פקטורליס מינור לטרפז התחתון אחרת השיכמה עשויה לטפס למעלה וזה יקשה להרים את היד עקב חוסר איזון שרירי ולא בעיה במפרק של הכתף. בנוסף אם לאורך זמו יישמר החוסר איזון של קיצור הפקטורליס זה יעמיס על המפרק.

בנוסף חשוב שיהיהאיזון בין שריר המסור הגדול סרטוס אנטיריו לבין שריר הרמבוידס  משום שהם שרירים שמייצבים את השיכמה.

חשוב ששריר פקטורליס מג׳וטר יהיה חזק אך במנח אנטומי תקין כי אם מקוצר הוא מעגל כתפיים  ועושה protraction לשכמות. בכדי לאזן אותו חשוב שהםסיה של הפקטורליס מג׳ור תהיה משוחררת  ובמקביל צריך לחזק את ה teres minor and supra spinatus

 

טווחי תנועה תקינים של הכתף: extention 45 מעלות

Flexion 180 degrees

Abduction 150 degrees

External rotation 90 degrees

Internal rotation 90 degrees

 

תנועות של השיכמה כוללות : elevation, depression, abduction and protraction, addaction upward and downward rotation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מזה כתף קפואה  Adhesive Capsulitus?

 

זוהי פתולוגיה אוטואימיונית בה הגוף תוקף את רקמת החיבור שמקיפה את מפרק ה Glenohumeral  נעשה מודלק והסיבים מתעבים ונדבקים אחד לשני ובעקבות כך יש הגבלה בטווחי תנועה וכאבים. לתהליך לוקח מספר חודשים להתפתח ואז מתייצב בהגבלת טווחי תנועה והפחתה בכאב האקוטי בין שנה וחצי לשלוש שנים תתרחש החלמה ספונטאנית בה האב ייעלם וטווחי התנועה יחזרו ברובם במידה והמטופל עבד על טווחי תנועה בפיזיותרפיה, ייתכן גם שחלק מטווחי התנועה לא יחזרו ויישאר מגבלת טווח תנועה בכתף לחיים.

נפוץ אצל אנשים בגילאים 50-60 ויותר נפוץ אצל נשים. כמו כן נפוץ אצל חולי סכרת, אנשים עם פעילות יתר של בלוטת התריס ועם טגליצרידים גבוהים. גם נפוץ אצל אנשים עם היסטוריה של טראומה בכתף או פציעה בחזה או ניתוח חזה. אנשים גם שלא מניעים הרבה את המפרק של הכתף כמו אנשי היי טק. ייתכן גם שבהמשך החיים גם הכתף השנייה תהיה עם Adhesive Capsulitus

 

פרוגנוזיס: 

 

התסמונת תתחיל עם כאב עמום בכתף באזור הדלדויד שיורד למרפק  בעיקר בלילה ללא ארוע מכונן שגרם לכך. למעשה של 4 שלבים : השלב הכאב האקוטי, שלב הקפיאה, שלב הקיפאון וההפשרה.

 

שלב הכאב האקוטי- יתאפיין תחילה בכאב מפושט בכתף בזמן מנוחה ובזמן פעילות. הכאב הולך ומתעצם ומביא את המטופל להעדיף להימנע מתנועתיות בכתף. למרות שעוד ניתן בצורה פאסיבית להניע. שלב זה נמשך בין חודש לשלושה חודשים.

 

שלב הקפיאה- שלב בו יש יותר ויותר הגבלה בטווחי תנועה בכתף בנוסף לכאבים ויתאפיין בקושי הולך וגובר לבצע פעולות פשוטות כמו ללבוש חולצה, לשים מעיל או חזיה והמגבלת טווח תנועה יהיה גם בבדיקה פאסיבית ואקטיבית. שלב זה נמשך בין  שלושה לתשעה חודשים.

 

שלב הקיפאון- מאופיין בכאב עמום בכתף בעיקר בעת עבודה על טווחי תנועה. הכאב כבר לא אקוטי ויש מגבלה בטווחי תנועה אך אין המשך החמרה. עדיין טווחים פאסיביים ואקטיביים מוגבלים בעיקר נפגעים external rotation, abduction & flexion   שלב זה נמשך בין תשעה לחמישה עשר חודשים.

 

שלה ההפשרה- בשלב זה יש היפוך משלב האקוטי והקיפאון בו יש הקלה ההולכת וגוברת בתסימני הכאב וטווחי התנועה חוזרים בהדרגה וכן היכולת לעשות פעולות יום יומיות פשוטות בהן התקשו קודם לכן. שלב זה אורך בין 4 שבועות  עד תשעה חודשים.

אורך התסמונת יכול לקחת בין 9 חודשים לשלוש שנים ומשתנה בין אדם לאדם ובאם בשלבי הקיפאון וההפשרה עבדו בטיפולים שמרניים על טווחי תנועה.

 

 

אבחונים דיפרנציאליים:

ישנם עוד פתולוגיות שיכולות לגרום להפרעה בטווחי תנועה שהם: דלקת במסובבי הכתף, קרע בלברום, קרע ב  supra spinatus  , דלקת מפרקים של הכתף, שבר או פריקה יש לבצע בדיקות אורטופדיות מבחינות כמו מבחן ל supra spinatus  of empty can test   עם התנגדות או שאבחונים כגון צילום רנטגן לשלול שבר או פריקה, אולטראסאונד לשלילת קרע בלברום או בשריר העל קוצי ודלקות.

 

טיפול: בשלב הכאב האקוטי ובשלב הקפיאה לרוב נותנים משככי כאבים וזריקות סטרואידים ושל קורטיזונים . בשלב זה לא נמצא יעיל עבודה על טווחי תנועה בפיזיותרפיה. עבודה על שימור טווחי תנועה, מתיחות וחיזוקים נמצאו יעילים רק בשלבי בקיפאון ההפשרה.

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

3 תנוחות שינה להימנע מהן

9 יתרונות של עיסוי היריון