ההשפעות של יציבה לקויה עלינו

ראשית אציין שאני לא רופאה, אני לא ממליצה על אבחון עצמי, אלא אבחון באמצעים כגון CT ובפיקוח רפואי, והמידע המובא לעיל אינו מהווה תחליף לעל טיפול או התייעצות ברופא קונווציונאלי.

ההשפעות של יציבה לקויה הן רבות יותר ממה שאנחנו מודעים, כאן אני אפרט מספר תופעות:
                                 

ראשית, שאנחנו עם יציבה לקויה כגון ראש מורכן קדימה כתפיים מכונסות קדימה, המשקל של הראש שלנו מכפיל את עצמו, עם כל סנטימטר קדימה . אז נגיד משקל הראש שלנו הוא כ 4 קילו עם כל ס״מ קדימה הוא מכפיל את משקלו והעומס על עמוד השידרה  ושרירי הצוואר מרגיש  כמו 8 קילו וכן הלאה...

חשוב לציין שהגוף שלנו מדהים, ולוקח שנים של יציבה לקויה כדי שתחושו כאבים או שייראו בצילום שיש תופעות כמו: שינויים ניווניים בעמוד השידרה.

אז מה המשמעות שכתוב שינויים ניווניים בעמוד השידרה?
קודם כל זה לא תלוי גיל אלא תלוי יציבה - לקויה. זה לא בהכרח כואב. זה מתחיל עם שחיקה של הסחוסים לאחר מכן, זיזים שיוצאים מן העצמות בעמוד השידרה- זיזים אלו יוצאים למעשה בכדי לעזור לעמוד השידרה באזור מסוים לתמוך בעומסים, עקב שהאזור חלש ואין מספיק תנועה או יציבה נכונה להקל על העומסים ולהוות בולם זעזועים יעיל. לאחר מכן זה ממשיך עם היצרות  התעלות בעמוד השידרה והקשחה  של הסחוסים.
מהם התסמינים שתחוו?
נוקשות בעמוד השידרה, כאב, ומגבלת טווח תנועה.

פריצת דיסק-יציבה נכונה מפזרת את העומסים בצורה שווה לאורך הדיסקים. בעוד יציבה לקויה שמה לחץ לא פרופורציונאלי על דיסקים מסוימים בעמוד השידרה ואם חלילה הדיסק לוחץ על עצב בעמוד השירה חשים נימלול, כאב, וחולשה של גפה ( יד/ רגל), בנוסף כמובן צריך להיזהר מהרמה של מסעות כבדים בצורה לא נכונה, משקל עודף ( השמנה) שעושה לחץ על כל המפרקים בגוף ושוחק אותם.
אחד הסממנים של פריצת דיסק כאב מתגבר שמתכופפים או רוכנים קדימה, אז יציבה שפופה מול המחשב תגביר תסמינים אם יש פריצת דיסק בגב תחתון ועליון.

פציעה במסובב הכתף -כאן אני לא מדברת על פציעה ממכה או משיכה אלא על קרעים ברצועות של הכתף עקב יציבה לקויה של הכתפיים והחזה שפוף. מסובב הכתף הוא שילוב של  4 שרירים עיקריים (SITS) וגידים. השרירים צריכים להיות חזקים באמצעות פעולות שאנו עושים עם הכתף לכל כיוון. אך כיום עם המחשבים, מרבית האנשים לא מניעים מספיק את הכתפיים וכתוצאה יש לחץ מתמיד על הגידים מכח הכבידה והיציבה השפופה בשילוב עם שרירים חלשים שיוצר קרע ברצועה שווה לטראומה מתאונה ממשית כמו נפילה או משיכה.
מהם התסמינים שתחוו?
כאב במפרק הכתף, מגבלת טווח תנועה בעיקר בתנועות לאחור כמו לשים מעיל או לסגור חזיה, כאב שישנים על הכתף, חולשה בכתף והימנעות  מפעולות עם היד הכואבת (שלצערי רק מנוון יותר את האזור ותורם יותר למגבלת טווח תנועה).


יציבה שפופה סוגרת על בית החזה- עם השנים השרירים בבית החזה מתקצרים בעוד השרירים בשכמות נמתחים. שבית החזה סגור אנחנו נושמים פחות עמוק, ולכן גם יותר עייפים במהלך היום, פחות אנרגטיים.

אז מי ומה יכול לעזור לנו?
כעיקרון צריך לשחרר שרירים תפוסים ופסיה ולחזק שרירי היציבה וליבה.
אורטופדים, כירופרקטים, פיזיותרפיה, עיסוי רקמות עמוק, פילאטיס, יוגה איינגר, שיטת שרוט המועברת ע״י פיזיותרפיסט מוסמך למי שיש עקמת.

לחרוצים מבינכם שרוצים לשפר את היציבה ולהקל על כאבי גב עליון ממליצה בחום על DVD של נטלי קורדובה. היא כירופרקטית המתמחה בבעיות יציבה והיא יצרה DVD שיש לו מספר אפשרויות תרגול בישיבה, בשכיבה מתחילים ומתקדמים. כל תרגול אורכו 10 דקות בלבד וזאת כי הדגש הוא על עבודה יומיומית, זה מה שיביא לתוצאות. ולכולם יש 10 דקות פנויות ביום...

Natalie Cordova / Posture confidence

https://www.ebay.com/itm/POSTURE-CONFIDENCE-dvd-Natalie-Cordova-D-C-/122875420889






מעבר לכך מבחינת רושם ראשוני, יציבה לקויה משדרת חוסר ביטחון ואף נמצא כי אנשים מתרשמים שהאדם מבוגר יותר ושוקל יותר לעומת שמזדקפים.

מצרפת קישור לסרטון הרצאה של TED בנוגע לקשר בין יציבה וההשפעה על איך אנו תופסים את עצמנו מבחינת יכולת ומתנהגים בפועל בעולם. המרצה היא איימי קאדי, פסיכולוגית חברתית שחולקת את ממצאי המחקר שלה: https://youtu.be/Ks-_Mh1QhMc


מצרפת סרטון שאני מאוד אוהבת לחיזוק שרירי הגב, תרגילים שהם בטוחים לכאבי גב 15 דקות ביום ומזרן פילאטיס זה כל מה שצריך:

https://youtu.be/qVVcQxYAQCY


קאלה קליניק
קאלה היא מעסה שיקומית עם 7 שנות ניסיון. מוסמכת גם עיסוי היריון.
לאתר: http://www.kalatm.co.il
לדף פייסבוק: https://www.facebook.com/kalamassagetherapy/
לקביעת תור: 052-7202126


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

3 תנוחות שינה להימנע מהן

9 יתרונות של עיסוי היריון

הסבר על כתף קפואה